PO/VO

Stories that move

Stories that move

Voorbereiding

Log gratis in bij Stories that Move, maak een account aan en bekijk het materiaal. Bepaal hoeveel lessen (routes) de leerlingen gaan doorlopen. Leerlingen kunnen direct inloggen en aan de slag gaan.

In de les

Persoonlijke ervaringen van jongeren met discriminatie

In Stories that Move vertellen Europese leeftijdsgenoten positieve verhalen maar ook hun eigen ervaringen met uitsluiting en discriminatie. Het lesmateriaal richt zich op racisme, antisemitisme en de discriminatie van Roma en Sinti, Moslims en LHBT’ers. De filmpjes laten leerlingen zien dat jongeren overal in Europa vergelijkbare dingen meemaken. Naast deze persoonlijke invalshoek laat Stories that Move ook een bredere kijk op de werking van vooroordelen en discriminatie zien.

Opbouw lesmateriaal

Het online lesmateriaal is opgebouwd uit vijf leerpaden. De verhalen van de jongeren uit de filmpjes staan steeds centraal. De leerpaden bestaan uit meerdere lessen (routes) van ongeveer 50 minuten. In elke les komt één thema aan bod. Als docent kies je hoeveel routes je leerlingen doorlopen. Elke route bestaat uit online en offline opdrachten en uit individuele en groepsactiviteiten. Elke route begint met een opdracht waarin leerlingen worden aangemoedigd om goed na te denken over hun eigen standpunten. Dit spreekt de leerlingen persoonlijk aan en zij gaan zo op verschillende manieren met de thema’s aan de slag.

De vijf leerpaden

  1. Zien en zijn
    Hoe zien we onszelf en hoe zien we anderen? Leerlingen denken na over verschillende onder- delen van hun eigen identiteit en die van iemand anders.
  2. Discriminatie verkennen
    Hoe werken vooroordelen en discriminatie? Leerlingen werken met voorbeelden van antisemitisme, racisme en andere vormen van discriminatie waarmee jongeren te maken krijgen.
  3. Verhalen uit het verleden
    Leerlingen verdiepen zich in de persoonlijke voorbeelden van antisemitisme, racisme en andere vormen van discriminatie waarmee mensen te maken kunnen krijgen.
  4. De media de baas zijn
    Leerlingen worden zich bewust van hun eigen mediagebruik en onderzoeken in hoeverre stereotypen, vooroordelen en hatelijke taal onderdeel zijn van het internet. Bijvoorbeeld in reclames.
  5. Kom in actie
    Leerlingen denken na over wat het betekent om in actie te komen. Door de persoonlijke initiatieven van andere jongeren worden leerlingen aangemoedigd zelf in actie te komen.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.