Voorbereiding
Download en lees de handleiding. Zet vóór de les de YouTube-filmpjes of MP4-bestanden klaar.
In de les
In dit lespakket verdiepen de leerlingen zich in de verschillende functies van muziek met betrekking tot de mensen- rechten: muziek maken en naar muziek luisteren als mensenrecht (denk aan het verbod van de Taliban), via muziek uiting geven aan de roep om mensenrechten (protestsong), muziek gebruiken om andere mensen te choqueren (zoals Pussy Riot) en op deze manier je mening te uiten, én het misbruik van muziek tijdens martelingen.
De mensenrechten spelen een belangrijke rol in het nummer ‘Angst’ van de Nederlandse rapper Fresku. De leerlingen onderzoeken welke mensenrechten op een positieve manier en welke mensenrechten op een negatieve manier naar voren komen.
In een huiswerk-groepsopdracht kunnen de leerlingen kiezen uit: een bestaand lied analyseren op mensenrechten of een eigen songtekst schrijven en dat ten gehore brengen.
Ter afsluiting kijken de leerlingen naar de songtekst ‘Imagine’ van John Lennon, gekoppeld aan Amnesty-acties waarbij muziek op een of andere manier een belangrijke rol heeft gespeeld.
De handleiding geeft naast enkele verwerkings- suggesties voor de leerkracht ook de uitgeschreven tekst van ‘Angst’, achtergronden over de Taliban, Pussy Riot en Amnesty, alsmede een overzicht van films waarbij muziek een belangrijke rol speelt.
Bij het lespakket heeft Amnesty Nijmegen ook een eigen Spotify Human Rights Playlist uitgebracht.
Meer informatie en inspiratie over muziek en mensenrechten? Check dan de website van Amnesty Nijmegen.