Voorbereiding
Maak een gratis docentenaccount aan. Na te zijn ingelogd is het mogelijk informatie rondom de beschikbare leerpaden op te halen. In dit geval gaat het om het leerpad ‘De media de baas’. Binnen dit leerpad zijn 3 routes (3 lessen) beschikbaar en is een docentenhandleiding met tips en extra informatie per route beschikbaar. En de optie om de onlineomgeving door te nemen.
De studenten hebben ook een (gratis) account nodig. Hiervoor hebben ze een e-mailadres nodig. Naast het leerpad ‘De media de baas’ zijn ook de leerpaden ‘Zien & zijn’, ‘Discriminatie verkennen’, ‘Verhalen uit het verleden’ en ‘In actie komen’ beschikbaar. In deze toolbox wordt ook ingegaan op Les: Kom in actie.
In de les
Elke dag komt er van alle kanten informatie op ons af: van de meningen van een vriend tot en met de media (radio en televisie, kranten en tijdschriften, het internet – zelfs in advertenties). Elke dag kiezen we de media uit waarnaar we willen ‘luisteren’ en die keuzes zijn bepalend voor hoe we de wereld om ons heen waarnemen. Maar soms sluiten die keuzes ons ook van informatie af. Laten we eens kijken wat voor bubbels we creëren. Hoe kunnen we berichten filteren en toch kritisch blijven?
Het lesmateriaal bestaat uit drie delen:
- De media en ik: de media overstromen ons met informatie. Welke media kiezen we zelf en hoe beïnvloeden ze ons? Laten we vooral kritisch blijven.
- Advertenties onder de loep: advertenties zijn overal, online en offline. Beïnvloeden ze hoe we de wereld en de mensen om ons heen zien?
- Media en beïnvloeding: wanneer media een ideologisch doel dienen, spreken we van propaganda. Welke technieken worden gebruikt om ons te beïnvloeden? Wil je meer weten over propaganda, zoek dan eens naar het Dunning-Kruger-effect.
Opdracht
Log in en ga aan de slag met de opdrachten. De docent zal duidelijk aangeven hoeveel tijd je waarvoor krijgt en ook of er huiswerk gemaakt moet worden.