Mensenrechten thermometer van onze school

Voorbereiding

De studenten gaan in tweetallen een thermometer invullen. Zorg dat er voldoende exemplaren beschikbaar zijn tijdens de les.

In de les

Ook op de onderwijsinstelling moeten mensen- en kinderrechten gestimuleerd en nageleefd worden. De docenten hebben daarbij een tweevoudige taak:

  1. Het bevorderen van mensen- en kinderrechten door bijvoorbeeld aandacht te hebben voor non-discriminatie, participatie van de student, het recht op onderwijs en gelijke kansen.
  2. Het overbrengen van de betekenis van mensen- en kinderrechten in het dagelijks leven aan studenten.

Het idee daarbij is dat studenten op basis daarvan kunnen leren over en kunnen oefenen met die rechten.

Opdracht

  1. Je gaat samen met een andere student zelf jouw onderwijsinstelling onderzoeken en adviseren over mensenrechten. Je leert daarbij stil te staan bij wat mensen- en kinderrechten op de onderwijsinstelling betekenen.
  2. Vul de thermometer in. Komen jullie niet uit een of enkele stellingen, stel daarover dan vragen.
  3. Bespreek na het invullen in de klas de stellingen. Is iedereen het met elkaar eens? Wat zijn de argumenten als iemand het niet met jou eens is, en wat zijn jouw argumenten? Kan je het standpunt van de ander begrijpen, maar blijf je bij jouw standpunt? Of pas je jouw standpunt aan?
  4. Zijn er voor de onderwijsinstelling verbeterpunten? Zo ja, maak hierbij dan aanbevelingen in de klas en bied ze aan de studentenraad aan.
  5. Ga met de klas na welke aspecten door de studentenraad en schoolleiding zijn opgepakt en welke niet. Ga voor de aspecten die niet zijn opgepakt met elkaar na wat jullie hiervan vinden en stel waar nodig een prioriteitenlijst op. Bepaal met de docent hoe jullie de vervolgstappen gaan nemen. Het is belangrijk dat er naar je/jullie geluisterd wordt.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.