PO/VO

Onze school is voor iedereen

Onze school is voor iedereen

Voorbereiding

Print dit formulier voor je leerlingen.

In de les

De leerlingen onderzoeken aan de hand van het formulier hoe toegankelijk de school is voor alle leerlingen, inclusief de leerlingen met een beperking. Dat kan binnen het klaslokaal gebeuren, maar indien nodig gaat de groep de klas uit voor de antwoorden.

Introduceer deze werkvorm door te vertellen dat alle kinderen recht hebben op onderwijs. Dus ook kinderen met een beperking. Dat staat in het VN-Kinderrechtenverdrag en in het VN-Verdrag Handicap. Je kunt kort ingaan op verschillende soorten beperkingen die je kunt hebben.

Verdeel de klas in groepjes van 4 of 5 leerlingen. De groep kiest zijn eigen vertegenwoordiger. Elke groepje krijgt één formulier. De leerlingen bespreken per item wat ervoor nodig is om de school voor kinderen met die specifieke beperking toegankelijk te maken. Ze onderzoeken of de school daaraan voldoet. Dat kan binnen het klaslokaal gebeuren maar ze kunnen ook in de hele school op onderzoek gaan.

De vertegenwoordiger schrijft hun bevindingen op en rapporteert dat aan de hele klas.

Als afsluiting kun je met de klas discussiëren of de school voldoende maatregelen heeft genomen voor leerlingen met een beperking. Wat doet de school in hun ogen al goed en wat zijn de verbeterpunten?

Je kunt de lijst ook aanbieden aan de schooldirectie of aan de leerlingenraad. Dat kan een mooie start zijn voor schoolbrede aandacht voor mensen- en kinderrechten op school!

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.