Voorbereiding
Het lespakket is te bestellen via deze link bij Amnesty. Bij dit pakket horen filmpjes die ook op de site terug te vinden zijn.
In de les
Bijna 50 miljoen kinderen zijn op de vlucht. In dit lesmateriaal wordt besproken wat dit betekent voor kinderen en hun ouders. Bij het werkboek horen een aantal filmpjes: de persoonlijke verhalen van Mustafa, Davron, Aram en Said.
Mustafa’s ouders komen uit Tanzania, maar hij is geboren en getogen in Istanbul, Turkije en spreekt vloeiend Turks. Ondanks dat heeft hij geen (Turks) identiteitsbewijs of paspoort; hij is stateloos. Vanwege die reden heeft hij niet dezelfde rechten als andere kinderen. Zo kan hij bijvoorbeeld niet naar school en zit hij veel thuis TV te kijken. Dat vindt hij niet leuk. Hij voelt zich soms ongelukkig en bedroefd omdat hij geen toekomstplannen kan maken. Zijn grootste droom is om een wereldreis te maken.
Davron (11) is een vluchteling uit Oezbekistan. Hij sloeg samen met zijn moeder op de vlucht wegens geweld in zijn familie. Het dictatoriale regime bood hun geen bescherming. Davron is al negen jaar in Nederland, maar heeft geen verblijfsvergunning. Omdat hij steeds moet verhuizen, moet hij ook steeds van school veranderen. Zo’n onzeker leven vindt Davron vreselijk.
Aram wordt geboren in een asielzoekerscentrum. Hij is astmatisch en de caravan van het AZC is ongezond. Het gezin zal worden uitgezet naar Irak. Aram is depressief en denkt dat het zijn schuld is.
Nadat zijn vader en zijn oudste broer zijn vermoord, ontvlucht Said met twee zusjes en een broer zijn geboorteland Somalië. Via diverse vluchtelingenkampen komt hij na vijf jaar in Nederland terecht, waar hij wordt herenigd met zijn eveneens gevluchte moeder. Said kan hier moeilijk wennen en raakt vaak in problemen met justitie. Daarom wordt zijn verblijfsvergunning niet verlengd en dreigt hij te worden teruggestuurd naar Somalië. Hij is bang dat hij daar direct wordt vermoord of moet meevechten in de oorlog.
Opdracht
De docent gaat met jullie aan de slag met het bestelde lesmateriaal. Je maakt kennis met het verhaal van Davron, Said, Aram of Mustafa en leert zo meer over de achtergrond en situatie van vluchtelingen in Nederland. Je gaat je verdiepen door onderzoek, dialoog of debat.