Voorbereiding
Printen van de thermometer (po of vo) voor alle leerlingen. Lees over de relevantie van mensenrechteneducatie voor onderwijs en het werken op vier schooldomeinen. Kijk ook even naar de quickscan mensenrechten.
In de les
Leg de leerlingen uit dat ook op school mensen- en kinderrechten gestimuleerd en nageleefd moeten worden. De leraren hebben daarvoor een tweevoudige taak: om mensen- en kinderrechten te bevorderen door bijvoorbeeld aandacht voor non-discriminatie, participatie van de leerling, het recht op onderwijs en gelijke kansen daarbij. En ook door aan leerlingen de betekenis van mensen- en kinderrechten in het dagelijks leven over te brengen.
De leerlingen kunnen dan leren over en oefenen met die rechten. Dat kan bijvoorbeeld door deze werkvorm, waarbij leerlingen zelf hun school onderzoeken. Ze staan stil bij wat mensen- en kinderrechten op school betekenen en kunnen daarover adviseren.
Verdeel de klas in kleine groepjes of duo’s. Deel de thermometer uit aan de groepjes. Loop langs om zo nodig stellingen uit te leggen als ze die niet begrijpen of zich er niets bij voor kunnen stellen. Vraag daarbij naar hoe ze tot hun keuze komen van het aantal punten dat zij gegeven hebben.
Bespreek daarna klassikaal de stellingen. Zijn de duo’s/ groepjes het onderling eens? Wat is hun argumentatie?
Afsluitend kom je samen met de leerlingen tot een eindoordeel. Wat zijn eventueel de verbeterpunten? Doen wij het goed op school? Op welk vlak kunnen we aanbevelingen maken? Het zou heel mooi zijn als de leerlingen deze aan de schooldirectie mogen aanbieden! En als deze ook echt luistert en iets concreets met de aanbevelingen doet. Dat zou meteen een mooie opstap kunnen zijn naar het opstarten van schoolbrede aandacht voor mensenrechten.
Alternatief voor het vo: laat leerlingen in tweetallen zelf de thermometer invullen. Ze kunnen een werkstuk (bijvoorbeeld profielwerkstuk) maken over wat de school beter zou kunnen doen en hoe dat zou kunnen. Ze zouden ook dat werkstuk aan de directie kunnen aanbieden.