PO/VO

Over de streep: Waar sta jij? Een lijndiscussie

Over de streep: Waar sta jij? Een lijndiscussie

Voorbereiding

Span een (was)lijn of een touw in de klas; eventueel kun je daar wasknijpers bij gebruiken.

In de les

De leerlingen denken na over de stelling en wat ze ervan vinden. Ze nemen dan hun positie op de lijn en er volgt een gezamenlijk gesprek over. De ene kant van de lijn staat voor ‘EENS’, de andere kant van de lijn staat voor ‘ONEENS’.

Denk ook zelf tevoren even na over de stellingen. Misschien wil je er nog stellingen aan toevoegen. Voor het voortgezet onderwijs kunnen de leerlingen ook zelf de lijndiscussie voorbereiden en er wellicht nog stellingen bij bedenken over mensen- en kinderrechten.

Je kunt een imaginaire lijn trekken, maar dat kan ook met een fysieke lijn (zoals een waslijn of een lang touw).

Je kunt leerlingen laten gaan staan onder een gespannen (was)lijn, maar je kunt ook wasknijpers gebruiken -met een papiertje met hun naam erop onder de knijper- om hun mening op hun punt op de lijn weer te geven. Dat laatste is vooral handig met een grote groep mensen, zoals een klas met 25 leerlingen.

Een variant is om steeds een groep van een stuk of acht leerlingen aan de lijndiscussie te laten meedoen. Bij elke stelling wijs je een nieuwe groep leerlingen aan. Op deze manier komen alle leerlingen aan bod en is er meer ruimte voor nuance dan alleen met EENS of ONEENS.

Neem de tijd voor de nabespreking. Je kunt de twee leerlingen die aan het einde van de lijn staan, laten beginnen met de discussie over de stelling die je inbrengt, maar vraag zeker ook de andere leerlingen om hun mening.

Discussies in het primair onderwijs over kinderrechten (vrijheid van meningsuiting, recht op participatie)

  • Alle kinderen, zelfs de allerjongste kinderen, hebben het recht om hun mening te geven over zaken die henzelf aangaan.
  • Kinderen hebben niet het recht om mee te beslissen over familiezaken. Hun ouders weten het beste wat goed voor hen is.
  • Meebeslissen over wat er op school gebeurt, geldt alleen voor leerlingen van de bovenbouw.
  • Elke basisschool zou verplicht een leerlingenraad moeten hebben.
  • Vrijheid van meningsuiting betekent dat je alles mag zeggen wat je wilt.

Discussies in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs over democratische spelregels (vrijheid van meningsuiting en kiesrecht)

  • Vrijheid van meningsuiting betekent dat je alles mag zeggen wat je wilt.
  • Fascistische partijen moeten verboden worden.
  • Als je 18 jaar of ouder bent en niet gaat stemmen, verspeel je het recht om te klagen over wat er in Nederland mis is.
  • België heeft een opkomstplicht voor mensen die mogen stemmen; in Nederland is de opkomstplicht in 1970 afgeschaft. Omdat de opkomst sindsdien flink is gedaald, kunnen we de opkomstplicht beter weer herinvoeren.
  • Nederland moet een bindend referendum invoeren over elk mogelijk thema, ook over zaken als de herinvoering van de doodstraf en de afschaffing van de monarchie.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.