Voorbereiding
Geen.
In de les
Stel, je bent een vluchteling. Je moet vluchten voor het geweld in je land. Er zijn al familieleden van huis opgehaald naar een onbekende plek. Ook een paar vrienden zijn ineens verdwenen en niemand heeft nog iets van hen gehoord. Het gerucht gaat dat ze ook naar jou op zoek zijn. Je besluit dat het thuis niet meer veilig is. Je gaat vertrekken, in de hoop elders een veiligere plek te vinden.
- Je hebt maar kort tijd en je kunt alleen vijf voorwerpen meenemen die in je koffer passen. Schrijf die vijf voorwerpen op een In tweetallen bespreken de leerlingen welke vijf voorwerpen zij in hun koffer zouden willen meenemen.
- Je komt aan bij zee. Jij en je familie kunnen een plek krijgen op een boot. Maar je koffer neemt te veel ruimte in. Je moet één voorwerp kiezen, de rest en de koffer laat je achter. Welk voorwerp kies je? In tweetallen bespreken de leerlingen waarom zij dat het belangrijkste voorwerp vinden. Bespreek het daarna klassikaal.Variant: Je kunt eventueel de leerlingen van tevoren vragen om één voorwerp uit te kiezen en dat mee te nemen naar school. Laat vervolgens enkele leerlingen kort vertellen wat ze hebben meegenomen en uitleggen waarom ze juist dat voorwerp hebben uitgekozen.
- Wat is belangrijk voor een vluchteling om mee te nemen?
- Welke 3 items heb je echt allemaal nodig voor onderweg en wat is misschien overbodig omdat het louter luxueus is?
- Realiseren de leerlingen zich hoe weinig een vluchteling kan meenemen?
- Wat kunnen we in Nederland doen om vluchtelingen zich weer thuis te laten voelen?
Variant: Oudere leerlingen kun je ook laten nadenken over items die ze beter niet kunnen meenemen tijdens hun vlucht.