Voorbereiding
Eventueel: opnameapparatuur klaarzetten, materiaal om een storyboard te maken, zorgen voor kopieën van mensenrechten en/of kinderrechten of die op digibord zetten.
In de les
Verdeel de klas in groepjes van 3-4 leerlingen. Ieder groepje ontwerpt een advertentie om mensen- en/of kinder- rechten te promoten. De vorm van de advertentie is vrij – hieronder geven we drie suggesties.
Als basis kun je de vereenvoudigde versies van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en/ of het VN-Kinderrechtenverdrag gebruiken. Daarnaast kun je de leerlingen naar bestaande voorbeelden van goede doelen-advertenties laten kijken in de kranten en tijdschriften of naar filmpjes van Socutera.
Laat de leerlingen nadenken over:
- Is de advertentie gericht op kinderen of op het brede publiek?
- Richt de advertentie zich op één uitgekozen mensen- of kinderrecht of op alle rechten?
- Welke boodschap wilt de groep met de advertentie duidelijk maken?
- Maak een storyboard bij het ontwerp van je afbeeldingen voordat je het concept definitief maakt.
Suggestie 1: Reclamespotje (video maken) Gebruik een smartphone om de video te maken. Een iemand speelt de cameraman/regisseur. De anderen spelen mee in het spotje. Gebruik het storyboard voor de scènes die het groepje wil uitbeelden. Oefen eerst het spotje een keer en neem dan het echte spotje op. Kunnen de andere leerlingen raden over welk mensenrecht het gaat?
Suggestie 2: Reclamespotje (radio) Idem, maar hierbij staat de dialoog/tekst meer centraal dan bij de video.
Suggestie 3: Advertentie in een tijdschrift Knutsel op een groot vel de (geprinte) teksten en (eigen of uitgeknipte) afbeeldingen die ze willen uitbeelden.