MBO

De mensenrechten in het nieuws

De mensenrechten in het nieuws

Voorbereiding

Lees voor de les zelf de samenvatting van Theorie Mensenrechten door. Neem 2 verschillende kranten en/of tijdschriften mee naar de klas. Dit mogen fysieke en/of digitale kranten/tijdschriften zijn.

Tip: Je kunt mensenrechten en de kwesties die daaromheen spelen herkennen in nieuwsbronnen. Je kunt aan de hand van de UVRM gerelateerde mensenrechten benoemen.

In de les

Inleiding

Tegenwoordig hebben we meer dan ooit toegang tot informatie over wat er allemaal gebeurt in de wereld. Kranten, het nieuws en sociale media zijn gevuld met verhalen van hoop, tragiek, blijheid en verdriet. Soms eenvoudig, soms ingewikkeld. Vaak komen in die verhalen ook mensenrechtenthema’s of vraagstukken aan de orde. We kunnen er patronen van succes in zien, waar de rechten worden gerespecteerd of de situatie verbeterd wordt. Maar ook patronen van problemen, waar de rechten niet nageleefd worden.

Goed om bij deze opdracht te weten:

  • Dat mensenrechten in de eerste plaats door de overheid nageleefd moeten worden. Zij moet mensenrechten respecteren, beschermen en nakomen. Als mensenrechten geschonden worden, dan is het de overheid die iets moet doen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat discriminatie bestraft wordt.
  • Dat sommige mensenrechten een zogenaamde ‘horizontale werking’ tussen burgers onderling hebben. Een voorbeeld hiervan is dat de ene burger de ander niet mag discrimineren.
  • Dat je als gewone burger ook de verantwoordelijkheid hebt om waar het kan bij te dragen aan mensenrechten.

Opdracht

  1. Maak in een groepje (3-4 studenten) zelf een mensenrechtenkrant. Dit mag fysiek of digitaal. Ga in de meegebrachte kranten en tijdschriften op zoek naar artikelen die te maken hebben met mensenrechten. In de krant moeten vier categorieën terug te vinden zijn:
  • Mensenrechten die in de praktijk gebracht worden, mensen die voor hun rechten opkomen. Bijvoorbeeld een artikel over een demonstratie (demonstratievrijheid) of een foto van een sportwedstrijd (recht op vrije tijd, gezondheid, vrijheid van vereniging).
  • Mensenrechten die worden geschonden. Bijvoorbeeld een bericht over een ziekenhuis dat gesloten wordt (komt het recht op toegang tot gezondheidszorg in de knel?) of een verdachte die geen advocaat krijgt.
  • Mensenrechten die met succes worden beschermd. Bijvoorbeeld een artikel over de hulp voor kinderen voor wie thuis niet goed gezorgd wordt.
  • Mensenrechten met elkaar in conflict. Bijvoorbeeld iemand zet persoonlijke gegevens van iemand anders op internet (vrije menings- uiting vs privacy) of post een racistisch filmpje (vs discriminatieverbod).

Bepaal welke artikelen jullie in de krant willen hebben, voeg deze in de krant en maak de krant op.

  1. Kies na het maken van de krant per categorie één verhaal om te analyseren en vul het schema in:
  2. Presenteer de mensenrechtenkrant aan de klas. Laat iedereen zijn eigen gekozen verhaal toelichten op basis van het analyseschema. Geef daarbij aan waarom je juist dit artikel hebt gekozen: wil je de klas overtuigen, aanzetten, oproepen tot actie, of juist de klas meenemen in hoe goed het ook kan en dit als voorbeeld meegeven?
  3. Ga met elkaar in gesprek over:
  • Kwamen de mensenrechten in veel artikelen aan bod?
  • Welke mensenrechten kwam het vaakst naar voren? Welke helemaal niet? Kun je dat verklaren?
  • Hoeveel artikelen noemden echt mensenrechten? En hoeveel gingen er wel over mensenrechtenthema’s maar noemden geen mensenrechten? Waarom denk je dat er dan geen mensenrechten genoemd werden?
  • Wat waren positieve acties of initiatieven waardoor mensenrechten beschermd werden? Wie zorgde daarvoor (bijv. de overheid, het ziekenhuis, een gewone burger)?

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.