1 min. leestijd

Geuzencollege: Schoolbreed beleid rond mensenrechten en burgerschap

Het Geuzencollege is een vmbo-school in Vlaardingen die openstaat voor iedereen. Deze school werkt met doorlopende leerlijnen voor burgerschap en persoonsvorming. De leerlijnen vertrekken vanuit de waarden die de school heeft vastgelegd en uitgewerkt in een visie, meerjarenplan en jaardoelen. Het Geuzencollege is een christelijke school. ‘Hoofd, handen en hart’ staan voorop.

Gedichten, stages, speeddates en de mensenrechtenwandeling

Het onderwijs over burgerschap en mensenrechten is uitgewerkt in zes hoofdthema’s:

  1. Mensenrechten
  2. Dialoog, discussie, debat
  3. Omgaan met conflicten
  4. Normen, waarden en omgangsvormen
  5. Identiteitsverkenning
  6. Participatie

Deze thema’s komen terug in verschillende activiteiten en vakken. In een (in de nabije toekomst digitaal) portfolio bewaren de leerlingen wat ze rond die thema’s hebben gedaan, binnen en buiten de school. De wens is dat dit als Plusdocument aan de eindcijferlijst toegevoegd kan worden.

  • Leerlingen schrijven gedichten over mensenrechten.
  • Er is een mensenrechtenwandeling. Check het filmpje hieronder voor meer informatie.
  • Leerlingen doen een maatschappelijke stage in leerjaar 1 en/of 2. Dit daagt ze uit om zich vrijwillig in te zetten voor hun leefomgeving en medemens.
  • Ze voeren zowel in klas 1 als klas 2 gesprekjes met rolmodellen over normen, waarden en omgangsvormen. In klas 1 is dat onder andere met de burgemeester, een ambulancebroeder, een politieagent, een brandweerman en een directeur. De vragen bereiden ze thuis met ouders voor. In het tweede jaar hebben ze speeddates met bijvoorbeeld een advocaat voor kinderrechten, een statushouder en iemand die bij de IND werkt.
  • Bij verschillende vakken krijgen leerlingen lessen over gespreksvaardigheden.

Rechtenwandeling bij het Geuzencollege

Samenwerken aan doorlopende leerlijnen

In een driejarig traject werkte het team aan de doorlopende leerlijn burgerschap en mensenrechten voor alle leerjaren. Er is nu meer samenhang in het onderwijsaanbod. Gedurende het jaar zijn er teammiddagen, waarin het onderwijs wordt besproken. De leraren gebruiken de expertise van de Alliantie Burgerschap en de leerkring ‘Mensenrechten op school’ van het College voor de Rechten van de Mens. De school is als ‘ontwikkelschool burgerschap’ betrokken bij het vormgeven van het nieuwe landelijk curriculum.

De zes thema’s werken de leraren uit in vaardigheden die de leerling gaat ontwikkelen. Dit helpt de leraar om vorm te geven aan de les, als geheugensteuntje ook. Maar niet als afvinklijstje. Het gaat uiteindelijk om het doen en ervaren! Leerlingen kunnen zelf en/of met de docenten reflecteren of ze vinden dat ze bepaalde vaardigheden voldoende hebben ontwikkeld of meer oefening nodig hebben.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.