1 min. leestijd

De Amsterdamse Mavo: Democratie, mensenrechten en participatie

  • Mensenrechten algemeen
  • Participatie

De Amsterdamse Mavo is een school op humanistische grondslag die openstaat voor iedereen. De school is gestart in 2016/2017 en telt rond de 300 leerlingen. Het humanisme is een levensbeschouwing die uitgaat van de waardigheid van mensen en staat voor zorg en aandacht voor het algemeen belang van onze samenleving. Collectieve idealen als de democratische rechtsstaat, mensenrechten, sociale verbondenheid en onderlinge solidariteit staan voorop. De school richt zich op kwalificatie maar ook heel nadrukkelijk op burgerschap en persoonlijke vorming.

Burgerschap

Het doel van burgerschap op de Amsterdamse Mavo is dat de leerlingen zich een volwaardig lid van de maatschappij voelen. Ook moeten ze kunnen meedoen en zich actief inzetten voor hun rechten en plichten. Democratie, mensenrechten en participatie vormen daarom de rode draad in het onderwijsprogramma en zijn waar mogelijk gekoppeld aan de actualiteit. Naast theoretische kennis is zelf doen en ervaren daarbij essentieel.

In de participatieprojecten leren de leerlingen in de praktijk hoe democratische besluitvorming werkt, democratische principes toe te passen, initiatief te nemen, ergens verantwoordelijk voor te zijn en samen te werken met anderen.

De participatieprojecten zijn vakoverstijgend, worden voorbereid binnen een zestal vakken en zijn volledig geïntegreerd in het lesprogramma. Ze beginnen heel klein vanaf de eerste schooldag en groeien langzaam uit naar grote projecten buiten de school. Tijdens de projecten worden kennis en vaardigheden opgedaan en worden houdingen ontwikkeld die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. De inhoud van de projecten is geordend in herkenbare thema’s of aandachtsgebieden. Over de jaren heen neemt de complexiteit toe en worden elementen toegevoegd. Ook is er sprake van herhaling en oefening.

Persoonlijke vorming

De school stimuleert dat leerlingen zich gedurende het schooltraject persoonlijk ontwikkelen. Vorming is een essentieel onderdeel van het onderwijs. Leerlingen leren wie ze zijn en wat hun mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Bij vorming gaat het om zelfreflectie, het ontwikkelen van een levensvisie en een levenshouding. De leerling wordt in zijn persoonlijke ontwikkeling begeleid door ontwikkelings- en voortgangsgesprekken.

Iedere periode presenteren de leerlingen hun eigen voortgang en kunnen dat verantwoorden aan de hand van concrete voorbeelden en prestaties. Zo leren ze reflecteren op hun eigen ontwikkeling. In het voortgangsgesprek met de mentor bepalen de leerling en mentor samen de aandachtspunten voor de volgende periode.

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.