Koningin Wilhelminaschool: Ouders en leerkrachten werken nauw samen
- Participatie
De Koningin Wilhelminaschool, een Rotterdamse protestants-christelijke school voor primair onderwijs, telt honderdzestig leerlingen uit een groot aantal verschillende culturen. De school erkent het belang van ouderbetrokkenheid en de impact ervan op het leren van kinderen.
Suzanne Potuijt, locatieleider in Rotterdam Krooswijk, ziet betrokken ouders als een belangrijke basis voor kwalitatief goed onderwijs. De afgelopen jaren heeft de school veel acties uitgezet om heel gericht de betrokkenheid van ouders bij de school te vergroten. Dit gebeurde vanuit het gedachtegoed Ouderbetrokkenheid 3.0.
Door iedereen erbij te betrekken – juist ook de leraren die sceptisch waren – en successen te delen – plukken we nu de vruchten.
Suzanne: “Wij ervaren wel dat alle ouders zijn betrokken bij hun kinderen. Vorig jaar hebben we de regiegroep ingezet. Dat is een werkgroep die bestaat uit directie, teamleden en ouders.
Dat heeft mooie dingen voortgebracht. Zo hebben we bij de ingang van het schoolgebouw een poster hangen waarop staat wat we van elkaar verwachten. Bijvoorbeeld: ‘We vertrouwen elkaar.’ of ‘Wees een OEN.’ Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Door er samen over na te denken wordt het iets van ons allemaal. Dan komt ook iedereen en worden ouders actiever.
Leraren en ouders hebben een gezamenlijk doel. Je kunt het zo open neerzetten als je zelf wilt. Voor ons is de samenwerking juist geen grote uitdaging maar iets wat we met heel veel plezier doen. Door verwachtingen uit te spreken, open te zijn en ook te zeggen wat je niet wilt, ontstaat een gelijkwaardige relatie. Ouders weten vaak meer dan wij. Je kunt elkaars kracht gebruiken.
In eerste instantie zorgt ouderbetrokkenheid voor meer werkdruk bij de leraren. Je moet als leraar veel meer (individuele) gesprekken voeren, de ouders leren kennen. Dat kost tijd en het vergt een andere manier van denken. Maar door iedereen erbij te betrekken – juist ook de leraren die sceptisch waren – en successen te delen – plukken we nu de vruchten.”