Wat is een open pedagogisch klimaat?
- Veilig klimaat
Bij een open pedagogisch klimaat gaat het om positieve relaties tussen leerlingen en leraren en leerlingen onderling. Een open pedagogisch klimaat versterkt de burgerschapscompetenties en een open pedagogisch klimaat onderschrijft mensen- en kinderrechten. De positieve relaties kunnen ook bijdragen het neerzetten en onderhouden van een professionele schoolcultuur. Een open pedagogisch klimaat is een voorwaarde voor inclusief onderwijs en participatie.
Uit internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de wijze waarop er met elkaar omgegaan wordt (het pedagogisch klimaat) een belangrijke factor is bij het versterken van burgerschapscompetenties.
Leerlingen moeten de ruimte voelen om zichzelf te ontwikkelen, zich te uiten en met anderen in gesprek te gaan. Zij moeten het gevoel hebben dat zij gehoord worden, een stem hebben in de regels en activiteiten op school en ervaren dat hun mening ertoe doet bij de besluitvorming op school. Daarnaast is het relevant dat leerlingen ervaren dat leraren naar hen luisteren en dat er ruimte is om een andere mening te hebben dan de leraar. Niet alleen moeten leerlingen de ruimte hebben om hun mening te geven en op een respectvolle manier met elkaar in discussie te gaan. Het gaat er ook om dat leraren leerlingen stimuleren om voor hun mening op te komen. En dat zij verschillende perspectieven op maatschappelijke vraagstukken naar voren brengen. Uit onderzoek blijkt dat dit een positief invloed kan hebben op houdingen ten opzichte van onder meer kinderrechten, tolerantie ten opzichte van migranten en de acceptatie van gelijke rechten voor vrouwen.