Hoe laat ik mijn leerlingen en medewerkers mensenrechten ervaren op school?
Om aan een cultuur van mensenrechten te bouwen is het niet voldoende om over mensenrechten te leren. Leerlingen en schoolpersoneel moeten zelf aan den lijve ondervinden dat mensenrechten betekenis hebben. Ze moeten mensenrechten ervaren en ermee oefenen om echt te begrijpen wat hun waarde is.
Hoeveel zin heeft het om bijvoorbeeld te leren over het recht van kinderen om hun mening te geven en gehoord te worden bij alle beslissingen die over hen gaan, als ze in de praktijk niet betrokken worden. Hoe kunnen leerlingen het belang van het verbod op discriminatie begrijpen, als ze in de praktijk zien dat er niet wordt opgetreden tegen uitsluiting, pesten en racistische uitlatingen? En wat betekent het recht op een identiteit, als ze hun seksuele oriëntatie of geloofsovertuiging moeten verbergen, of hun moedertaal als minderwaardig wordt bestempeld. En datzelfde geldt uiteraard voor het schoolpersoneel!
Oefenen met mensenrechten en het ervaren van mensenrechten in de dagelijkse (onderwijs)praktijk is dus een voorwaarde voor effectieve mensenrechteneducatie. Dit moet in de school herkenbaar zijn in de mate van participatie van leerlingen en personeel, van respect voor diversiteit en inclusie van iedereen, en van veiligheid.