1 min. leestijd

Hoe veilig is mijn school?

  • Veilig klimaat

Leerlingen en medewerkers moeten zich veilig en prettig voelen in de school, onderweg van en naar school en online. Hierbij gaat het om zowel sociale als fysieke veiligheid, ongeacht je positie, geslacht of andere status.

Het is daarom belangrijk na te denken over het schoolgebouw zelf: zijn er afgelegen ruimtes waar (bepaalde) leerlingen zich onveilig voelen en waar de kans op pestgedrag, seksuele intimidatie of zelfs geweld groter is. Wie houdt er toezicht op wat er in de wc’s gebeurt of op de gang tussen de lessen door? Daarnaast heeft de inrichting van het schoolgebouw en de klaslokalen ook een grote invloed op het welbevinden en het gevoel van veiligheid van leerlingen en medewerkers. Zijn er voldoende pauzeplekken, chill- en stilteruimtes en wat zijn de regels hiervoor? Ziet de school er qua design prettig, divers en geweldloos uit? 

Fysieke onveiligheid kan ook ontstaan rondom de school, bijvoorbeeld in de fietsenstallingen: hoe ver staan die van school, komen er ook onbevoegden? De school – wanneer de school zijn burgerschapsopdracht serieus neemt – zou ook moeten weten of de weg naar school veilig is voor leerlingen: zijn er voldoende beveiligde oversteekplaatsen, zijn de bushaltes veilig voor de leerlingen. Hoe makkelijk is het voor buitenstaanders om leerlingen te benaderen op en rond het schoolterrein voor, tijdens en na schooltijd, en hoe gedragen leerlingen zich ten opzichte van buurtbewoners en anderen in de omgeving van de school.

Fysieke (en mentale) veiligheid kan ook op het spel komen te staan door cyberpesten, en grooming (digitaal kinderlokken) en (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Hier is er duidelijk een verband met digitale geletterdheid en seksuele voorlichting. Het is belangrijk dat de school hier preventief beleid op hanteert en ook actief de vinger aan de pols houdt. Wat zijn de online gedragsregels en hoe wordt daarop toegezien? Waar kunnen leerlingen, en medewerkers terecht bij zorgen over hun veiligheid en weten zij die te vinden? 

Vergeet niet dat leerlingen, maar ook personeelsleden, zelf het beste kunnen beoordelen of en hoe ze zich veilig voelen. Waarschijnlijk hebben ze ook constructieve oplossingen, als je ze erom vraagt. Daarmee laat je ook meteen zien dat je om ze geeft! 

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.