Hoe integreer ik mensenrechten in het vak geschiedenis?
- Mensenrechten algemeen
Op zoek naar specifieke suggesties om mensenrechten te kunnen integreren in je geschiedenislessen? Bekijk dan deze suggesties.
Je kunt het ontstaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens toevoegen aan de bespreking van de Tweede Wereldoorlog. Of je kunt de Tweede Wereldoorlog, de genocide in Rwanda en de etnische zuivering in het voormalig Joegoslavië expliciet behandelen in het kader van het verbod op genocide en de ontwikkeling van het Internationaal Strafhof te Den Haag. In dit mensenrechtelijke kader kun je ook andere historische gebeurtenissen bespreken en analyseren in de klas. Denk aan de Armeense genocide en het uitroeien van de First Nation (‘Indianen’) in de Verenigde Staten.
Een ander voorbeeld is het bespreken van de industriële revolutie en de erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Dit doe je dan aan de hand van mensenrechten. In de tijd van de industriële revolutie waren mensenrechten nog niet vastgelegd. Langzamerhand kwamen er wetten die de werkomstandigheden van arbeiders reguleerden en kinderarbeid verboden.
Je kunt ook de situatie van kinderarbeid en leerplicht in Nederland vergelijken met kinderarbeid die nu nog voorkomt in andere landen. Samen kun je dan bespreken waarom kinderarbeid slecht is en wat voor gevolgen het voor een kind kan hebben om zwaar werk te moeten doen. Deze uitkomsten kunnen vervolgens langs het VN-Kinderrechtenverdrag gelegd worden. De leerlingen kunnen onderzoeken welke rechten er allemaal geschonden worden als een kind moet werken.