Aan welk soort gastlessen of buitenschoolse activiteiten moet ik denken?
- Mensenrechten algemeen
Gastlessen en buitenschoolse activiteiten zijn niet alleen een mooie manier om kennis van mensenrechten over te dragen, maar ze laten vaak ook de relevantie zien in het dagelijks leven.
Gastlessen en buitenschoolse activiteiten zijn daarmee twee manieren om de interesse van leerlingen aan te wakkeren of tegemoet te komen.
Gastlessen
Veel maatschappelijke organisaties geven gastlessen, meestal in de context van het onderwerp dat op dat moment in het schoolvak aan de orde is. Het nadeel van de gastlessen is echter dat het vaak bij één leuke les blijft, soms zonder voorbereiding of vervolg. Zo’n les maken leerlingen vaak maar één keer mee in hun schoolloopbaan. Bijvoorbeeld als ze in de tweede of vierde klas zitten. Gastlessen zijn effectiever als ze onderdeel zijn van een breder mensenrechtenprogramma. Dan beklijft de inhoud beter bij de leerlingen.
Daarnaast richten gastlessen en het lesmateriaal zich voornamelijk op het overbrengen van kennis. Aandacht voor de houding en vaardigheden van leerlingen blijft hierbij achterwege. Ook betreffen het meestal eenmalige activiteiten of projecten. Dit terwijl de betekenis van mensenrechten pas goed beklijft door consistent aan kennis, vaardigheden en houding te werken. Dit vraagt een integrale en langdurige aanpak op school.
Buitenschoolse activiteiten
Buitenschoolse activiteiten bieden de mogelijkheid om kennis en vaardigheden te verdiepen of om in actie te komen. Oefenen met het opkomen voor eigen mensenrechten of die van anderen vinden veel leerlingen erg motiverend. Buitenschoolse activiteiten kunnen plaatsvinden voor of na school, in lunchpauzes of in tussenuren. En wanneer ook leraren, ouders en anderen uit de lokale gemeenschap betrokken zijn, is het een leerzame en inclusieve activiteit.