Hoe ga ik om met diversiteit in mijn klas?
- Diversiteit & inclusie
Wanneer leerlingen elkaar beter leren kennen, zullen ze steeds makkelijker iets vanuit een ander perspectief kunnen bekijken. Zo breiden we de horizon van onze leerlingen uit, en dragen we bij aan solidariteit, verdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie. Dan worden gesprekken over zogenaamde controversiële onderwerpen ook steeds minder lastig.
Vier de diversiteit in je klas
Besteed in je klas structureel expliciet aandacht aan diversiteit, dus ook zonder dat er een gebeurtenis heeft plaatsgevonden die direct te maken heeft met vooroordelen en discriminatie. In het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Hierbij gaat het om diversiteit in de volle breedte. Leerlingen leren zich een houding te geven ten opzichte van de diversiteit die ze zien. Ze leren vragen te stellen zonder direct te oordelen. De leerlingen kunnen dan met elkaar over verschillende onderwerpen praten zonder dat er heftige incidenten of emoties spelen.
Dit kan soms heel eenvoudig door gesprekken te voeren over familiestambomen, gebruiken en gewoonten, muziek of rolmodellen en influencers. Of door verschillende feestdagen te vieren en aandacht te schenken aan andere dagen die belangrijk zijn voor bepaalde (groepen) leerlingen.
Zorg voor een veilig klimaat in je klas
Bewust bezig zijn met diversiteit kan alleen als er in je klas een veilig leerklimaat heerst. Wanneer deze veilige basis er is, kun je ook over meer controversiële onderwerpen discussiëren. Als leraar kun je de leerlingen voortdurend polsen over het klimaat in je klas en het eigen gevoel van veiligheid. Je kunt signalen van uitsluiting en pesten vroegtijdig oppikken en bespreken. Met andere leraren, maar vooral ook met de betreffende leerlingen. Het samen ontwikkelen en handhaven van klassenregels speelt hierbij ook een belangrijke rol.