Hoe ga ik aan de slag met mensenrechten in mijn klas?
- Mensenrechten algemeen
Je bent een RechtVaardige Leraar als je niet alleen over mensenrechten praat, maar er ook naar handelt. Daardoor draag je bij aan verschillende belangrijke onderwijsdoelen en -opdrachten, zoals goed inclusief onderwijs, gelijke kansen, sociale veiligheid en burgerschap.
Als leraar heb je de taak om bij te dragen aan de naleving van de mensenrechten van je leerlingen en tegelijk ook aan mensenrechteneducatie te werken. Dat kun je op verschillende manieren doen:
- in je eigen klas: in je eigen lessen, binnen je eigen vakgebied (zie ook lesmateriaal)
- samen met vakcollega’s: met gezamenlijk ontwikkelde doelen en werkmateriaal
- met de bouwcoördinator/teamleider: vakoverstijgend, gedurende meerdere jaren
- met de schoolleiding: om schoolbreed een ontwikkeling in gang te zetten
In alle gevallen word je geacht niet alleen kennis over te dragen, maar tegelijk mensenrechten in je dagelijkse onderwijspraktijk voor te leven, zodat jouw leerlingen de betekenis en waarde van mensenrechten in hun dagelijkse leven ervaren en ermee leren oefenen. Het uiteindelijke doel van mensenrechteneducatie is dat leerlingen hierdoor leren voor hun eigen rechten en die van anderen op te kunnen en willen komen.
Onderzoek toont aan dat lessen het meeste effect hebben wanneer burgerschap en mensenrechten expliciet en regelmatig (in een langdurig programma) aan bod komen. Vooral als dit verbonden wordt aan pedagogische en didactische aanpakken. Hoe je dit als leraar, al dan niet in overleg met je collega's (vak)docenten kunt doen, lees je hier op deze website onder "Rechtvaardig als docent". Voor concrete werkvormen, kun je het lesmateriaal op deze website raadplegen.