1 min. leestijd

Handige adressen en bronnen

  • Mensenrechten algemeen

Hier vind je handige adressen en bronnen voor inspiratie en die gebruikt zijn bij de totstandkoming van RechtVaardig.

Adressen

Nationaal

  • Amnesty International Nederland - Amnesty International is een internationaal georganiseerde beweging met een internationaal secretariaat in Londen, regionale kantoren in Afrika, Azië, Europe, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, en nationale afdelingen in 70 landen over de hele wereld. Bij het Nederlandse landelijk secretariaat kunt u terecht voor onder andere educatief materiaal, acties, gastlessen, masterclasses en materiaal voor spreekbeurten en de maatschappelijke stage. Voor basis- en voortgezet onderwijs en ook mbo.
  • Anne Frank Stichting - In samenwerking met Otto Frank, Anne Franks vader, wordt op 3 mei 1957 de Anne Frank Stichting opgericht. Het is een onafhankelijke non-profitorganisatie die de onderduikplek van Anne Frank beheert en openstelt en Annes levensverhaal wereldwijd onder de aandacht brengt. De Anne Frank Stichting maakt lesmateriaal en geeft workshops over onder andere Anne Frank, de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, antisemitisme en vooroordelen. Gericht op basisonderwijs, vmbo, havo/vwo, mbo, pabo.
  • Centrum voor Mondiaal Onderwijs - Het Centrum voor Mondiaal Onderwijs maakt lesmateriaal voor basis- en voortgezet onderwijs voor verschillende vakken of projecten. De onderwerpen: ontwikkelingssamenwerking, oorlog & vrede, mensenrechten, milieu, duurzame ontwikkeling en Europa. Het CMO is deel van de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • College voor de Rechten van de Mens - Het College voor de Rechten van de Mens is het onafhankelijke Nederlandse mensenrechteninstituut. Het College komt op voor mensenrechten door onderzoek, advies en voorlichting. Je kunt bij het College terecht voor individuele klachten over de naleving van de gelijke behandelingswetgeving. Een andere taak van het College is om te stimuleren dat er in het onderwijs aandacht is voor mensenrechten. Je kunt het terecht bij het College voor ondersteuning bij het gebruiken van dit kennisplatform op school.
  • Defence for Children - Defence for Children is een internationaal opererende organisatie die opkomt voor de rechten van kinderen. Defence for Children gebruikt het VN-Kinderrechtenverdrag en alle daaruit voortvloeiende jurisprudentie en andere internationale verdragen als uitgangspunt om kinderrechten geïmplementeerd te krijgen en de naleving te monitoren. De organisatie maakt zich ook sterk voor het recht op inclusief onderwijs. Onderwijs waar kinderen met én zonder beperking samen kunnen leren, werken en spelen. Via het platform In1school worden goede voorbeelden van inclusief onderwijs in de praktijk gedeeld en kennis en ervaring op dit gebied uitgewisseld.
  • Movies that Matter - Stichting Movies that Matter, opgericht in maart 2006, vindt haar oorsprong in het Amnesty International Film Festival. Zij nam de activiteiten van dit festival over en breidde deze uit, in binnen- en buitenland. Movies that Matters wil ogen openen voor mensenrechten en zet film in voor het stimuleren van de dialoog over een rechtvaardige wereld, de beïnvloeding van de publieke opinie en de motivering tot inzet voor mensenrechten en een duurzame samenleving. Movies that Matters organiseert een jaarlijks filmfestival in maart en biedt films, lesmateriaal en docententrainingen voor alle onderwijsniveaus.
  • SLO - SLO (het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) ontwikkelt samen met het onderwijsveld de doelen, kaders en instrumenten waarmee scholen hun opdracht vanuit een eigen visie kunnen vervullen. SLO creëert inzicht en overzicht in curriculumvraagstukken voor onderwijs en overheid, ondermeer ook over burgerschap. SLO biedt daarvoor handreikingen en voorbeeldleerplannen en speelt SLO een rol bij diverse initiatieven om scholen op het gebied van burgerschap en mensenrechten meer houvast te bieden.
  • UNICEF Nederland - UNICEF is sinds 1946 de organisatie die ervoor zorgt dat kinderen in de hele wereld een goede kindertijd kunnen hebben. Het is de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties. De organisatie houdt ook in de gaten of de overheid in het Nederlandse Koninkrijk de afspraken in het Kinderrechtenverdrag nakomt. Samen met Defence for Children maakt UNICEF Nederland jaarlijks een Jaarbericht Kinderrechten uit over de stand van zaken. Daarnaast helpt UNICEF Nederland om in de klas aandacht te besteden aan UNICEF en kinderrechten. Er zijn verschillende video’s en materialen beschikbaar.
  • VOS/ABB - VOS/ABB is de vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen. De vereniging behartigt de belangen van bestuur, management en medezeggenschap in het openbaar en algemeen toegankelijk primair en voortgezet onderwijs. VOS/ABB ziet kinder- en mensenrechten als bron voor inspiratie voor het openbaar onderwijs en helpt scholen en schoolbesturen graag om de kansen te benutten om hiermee aan de slag te gaan.

Internationaal

  • Kantoor van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten (Office of the High Commissioner for Human Rights - OHCHR) - Het kantoor van de Hoge Commissaris voor de mensenrechten is de belangrijkste VN-organisatie voor mensenrechten. Het heeft van de Algemene Vergadering van de VN het mandaat gekregen om alle mensenrechten voor alle mensen te bevorderen en te beschermen. Op 1 september 2018 werd Michelle Baudelet benoemd als zevende mensenrechtencommissaris. Op de Engelse website van het kantoor van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten vind je informatie over actualiteiten, de verschillende verdragen (o.a. Kinderrechtencommissie) en hoe het toezicht op de naleving daarvan verloopt.
  • Raad van Europa (Council of Europe) - De Raad van Europa werd in 1949 opgericht en is de belangrijkste mensenrechtenorganisatie van Europa. 48 Staten zijn er lid van. Alle lidstaten hebben het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden ondertekend. Het Europees Hof te Straatsburg ziet toe op de naleving van dit verdrag. Op de Engelse website vind je o.a. informatie over onderwijs voor burgerschap en mensenrechten en Compass, een digitaal handboek over mensenrechteneducatie (let op: niet in het Nederlands!).
  • Human Rights Education Associates (HREA) - HREA is een internationale non-gouvernementele organisatie zonder winstoogmerk die werkt aan mensenrechteneducatie, de opleiding van mensenrechtenactivisten en diverse beroepsgroepen, en aan de ontwikkeling van educatief materiaal en programmeren. Via hun Engelse website kun je o.a. toegang krijgen tot een grote hoeveelheid educatief materiaal over mensenrechten. Via de Human Rights Campus vind je het aanbod van Engelstalige online trainingen.

Bronnen

05/173-antwoord-Zelfbeeld.pdf - Informatie over het ontstaan van zelfbeeld 

Amnesty International (2012), Becoming a human rights friendly school. A guide for schools around the world, Londen: Amnesty International Ltd. Zie ook de website van Amnesty International 

Amnesty International (2016), De kleine mensenrechten voor dummies, Amersfoort: BBNC Uitgevers  

Amnesty International (2017), Human rights friendly schools toolkit, Londen: Amnesty International Ltd.  

Bajaj, M. (ed.) (2017), Human Rights Education. Theory, research, praxis, Philadelphia: University of Pennsylvania Press  

Biesta, G. (2015), Het prachtige risico van onderwijs, CuleMBOrg: Uitgeverij Phronese  

Biesta, G. (2018), Tijd voor pedagogiek. Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming (oratie Utrecht UvH), Utrecht: Uitgeverij Net Aan Zet  

Bron, J. & Van Vliet, E. (2012), Burgerschaps- en mensenrechteneducatie. Curriculumvoorstel. Enschede: SLO  

Bruijn, D. de, Tol, J., & Vermeijs, P. (2021), Gelijk zijn = gelijk krijgen? Woerden: MBO Raad  

College voor de Rechten van de Mens (2015), Advies Mensenrechten op school, Utrecht 

College voor de Rechten van de Mens (2017a), Armoede, sociale uitsluiting en mensenrechten. Jaarlijkse rapportage 2016, Utrecht  

College voor de Rechten van de Mens (2017b), VN-verdrag handicap in Nederland 2017. Jaarlijkse rapportage over de naleving van het VN-verdrag handicap in Nederland, Utrecht  

Cook-Sather, A. (2006), ‘Sound, Presence, and Power: “Student Voice” in Educational Research and Reform’, in: Curriculum Inquiry 36 (2006) 4, pp. 359 – 390  

Covell, K. & Howe, B. (2005), Empowering Children: Children’s Rights Education as a Pathway to Citizenship, Toronto: University of Toronto Press  

Danish Human Rights Institute (2012), The human rights education toolbox. A practitioner’s guide to planning and managing human rights education, Kopenhagen  

de Winter, M. (1995), Kinderen als medeburgers; kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief, Utrecht: De Tijdstroom 

de Winter, M., Baerveldt, C. & Kooistra, J. (1998). 'Enabling children: participation as a new perspective on child-health promotion', in: Child Care Health and Development, 24, pp. 1-8. 

den Otter, M. (2015), 'Voicing: geef leerlingen een stem', in: TIB Tool, Tijdschrift voor interne begeleiders, Dordrecht: Instondo 

Eidhof, B. (2018), Het Wilhelmus voorbij. Over het ontwikkelen van burgerschap in het onderwijs, Amsterdam: Van Gennep  

Flowers, N. (2010), The human rights education handbook. Effective practices for learning, action and change, Minneapolis: Human Rights Resource Center, University of Minnesota 

Galenkamp, H. & Schut, J. (2018), Handboek professionele schoolcultuur, Huizen: Uitgeverij Pica  

Guerin, L. (2021), De wet en burgerschap: beperkingen en uitdagingen, Hengelo: ROC van Twente  

Hart, R. (1992), Children's Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care, Londen: Earthscan 

Inspectie van het Onderwijs (2016), Burgerschap op school, Utrecht  

Inspectie van het Onderwijs (2018), Staat van het onderwijs 2016-2017, Utrecht  

Inspectie van het Onderwijs (2020), Themaonderzoek burgerschapsonderwijs en het omgaan met verschil in morele opvattingen, Utrecht  

Kaulingfreks, F. (2017), Straatpolitiek. Op zoek naar nieuw engagement, Amsterdam: Boom uitgevers  

Kennisrotonde (2017), Hoe ontstaan bij jonge kinderen stereotype associaties van huidskleur met eigenschappen of gedrag, en hoe kun je de ontwikkeling van vooroordelen stoppen, KR. 173, Den Haag: NRO. Zie ook de website van NRO .

Lee, J. e.a. (2015), Teaching and learning about child rights: A study of implementation in 26 countries, Geneva: Queen’s University & UNICEF  

Lücke e.a. (eds.) (2016), Change – Handbook for History Learning and Human Rights Education, Frankfurt am Main: Wochenschau Verlag  

Lundy, L. (2007), ‘Voice is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nationas Convention on the Rights of the Child’, in: British Educational Research Journal Vol. 33, No. 6, December 2007, p. 927 - 942, Londen: Routledge  

MBO Raad & Inspectie van het Onderwijs (2016), Burgerschapsagenda MBO 2017-2021; een impuls voor burgerschapsonderwijs, Woerden  

MBO Raad & JOB, (2021), Servicedocument facilitering studentenraden in het MBO, Woerden  

MBO Raad, (2021), Thema medezeggenschap, via de website van de MBO raad

MBO Raad, (2021), Thema passend onderwijs, https://www.mboraad.nl/themas/passend-onderwijs  

Migchelbrink, F. (2016), De kern van participatief actieonderzoek, Amsterdam: Uitgeverij SWP  

Ministerie van OC&W (2021), Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB, Den Haag  

Munniksma, A., e.a. (2017), Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Nederland in vergelijkend perspectief, Amsterdam: Amsterdam University Press  

Netwerk burgerschap MBO (2017), Curriculumplanner burgerschap, Woerden: MBO Raad  

Nieuwelink, H., e.a. (2016), Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen, Amsterdam: Kohnstamm Instituut  

OECD (2018), The resilience of Students with an Immigrant Background. Factors that shape well-being, Parijs: OECD Publishing  

Onderwijsraad (2010), Ouders als partners, Den Haag 

Onderwijsraad (2016), De volle breedte van onderwijskwaliteit, Den Haag  

Oomen, B. & Vrolijk, M. (2010), Inspiratie voor mensenrechteneducatie. Democratisch burgerschap en mensenrechten in het (burgerschaps)onderwijs, Leiden: NJCM-Boekerij  

Oomen, C., Hooijdonk, M. & Van Smit, K. (2014), De lerende organisatie: Wat is het en hoe geef je er vorm aan? Resultaten van een onderzoek op twaalf Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs, Utrecht: Universiteit Utrecht, Onderwijsadvies & Training (COLUU)  

Oostrik, H. (2005), ‘Herstelrecht als basis voor een verbindende school’, In: ToolKit VO/BVE – De leerling in ontwikkeling, Alphen aan de Rijn: Kluwer  

OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (2012), Guidelines on Human Rights Education for Secondary School, Wenen 

Osler, A. & Starkey, H. (2010), Teachers and human rights education, Londen: UCL Institute of Education Press  

Pauw, L. (2013), De Vreedzame School. Onderwijs en de maatschappelijke vorming van de leerling, Amsterdam: Uitgeverij SWP 

Pauw, L. (2018), Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid, Amsterdam: Uitgeverij SWP 

Raad van Europa (2010), Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. Adopted in the framework of recommendation CM/Rec (2010) of the Committee of Ministers of the Council of Europe  

Raad van Europa (2015), Compass – Manual for human rights education with young people. 2e druk, Straatsburg  

Raad van Europa (2016), Competences for democratic cultures. Living together as equals in culturally diverse democratic societies, Strasburg: Council of Europe Publishing  

Reitsma, M. & de Wit, C. (2014), Veiligheid & Participatie. Werken aan de school als gemeenschap met medewerkers, leerlingen en ouders. Onderzoeksrapportage, Den Bosch: KPC Groep  

Sebba, J. & Robinson, C. (2010), Evaluation of Unicef’s right respecting school award, University of Brighton en University of Sussex  

SLO (2019), Bekijk de checklist voor de taxonomie van Bloom, Amersfoort,   

Sol, Y. & Stokking, K. (2008), Leerlingenparticipatie in het VO. Vormen, processen, effecten, IVLOS en Afdeling Onderwijskunde, Utrecht: Universiteit Utrecht  

Spee, I. & Reitsma, M. (2015), Puberaal, lastig of radicaliserend?, Utrecht: IVP, Arq en KPC Groep 

Struthers, A. (2014), ‘Human rights education: educating about, through and for human rights’, in: International Journal of Human Rights 19(1), pp. 55-73  

Thijs, A, & Ridder, de, H. (2012), Leermiddelenanalyse Mensenrechten, Enschede: SLO 

UNICEF (2014), Child rights education toolkit: rooting child rights in early childhood education, primary and secondary schools, Geneva  

Verbiest, E. (2003), ‘Collectief leren, professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling: facetten van professionele leergemeenschappen’, in: Creemers, B. e.a. (red.), (2003), Handboek schoolorganisatie en onderwijsmanagement, Leiding geven in bestel, school en klas, Deventer: Kluwer, p. E4300 1-24  

Verenigde Naties (2004), ABC: Teaching human rights – Practical activities for primary and secondary schools, New York 

Verenigde Naties (2011), United Nations Declaration on Human Rights Education and Training, door de Algemene Vergadering aangenomen op 8 april 2011 (A/HRC/RES/16/1)  

Verenigde Naties (2011), United Nations Declaration on Human Rights Education and Training, door de Algemene Vergadering aangenomen op 8 april 2011 (A/HRC/RES/16/1) 

Vermaak, H. (2017), De wereld verandert - Nu wij nog, Deventer: Vakmedianet  

Vermaak, H., (2015), Plezier beleven aan taaie vraagstukken. Werkingsmechanismen van vernieuwing en weerbarstigheid, Deventer: Vakmedianet 

Winter, M. de (1995), Kinderen als medeburgers; kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief, Utrecht: De Tijdstroom  

Winter, M. de, Baerveldt, C. & Kooistra, J. (1998). ‘Enabling children: participation as a new perspective on child-health promotion’, in: Child Care Health and Development, 24, pp. 1-8.  

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.