1 min. leestijd

Wat zijn de belangrijkste kenniscomponenten van mensenrechteneducatie?

Onderstaande lijst geeft een overzicht van de belangrijkste kenniscomponenten van mensenrechteneducatie.

  • Dat iedereen, overal, bepaalde onvervreemdbare rechten heeft. 
  • Waarom mensenrechten geformuleerd zijn: het voorkomen van vergelijkbare verschrikkingen als in de Tweede Wereldoorlog. 
  • De historische en filosofische achtergrond van de mensenrechten. 
  • Dat mensenrechten door verschillende culturen en achtergronden anders worden gezien. 
  • Dat mensenrechten gestoeld zijn op de idee van menselijke waardigheid, de gelijke behandeling van iedereen en het respect voor diversiteit. 
  • De kernbegrippen vrijheid, gelijkheid, menselijke waardigheid, universaliteit en het zelfbeschikkingsrecht. 
  • De verschillende categorieën van fundamentele rechten: het gelijkheidsbeginsel, de vrijheidsrechten, politieke rechten, sociale, economische en culturele rechten, met voorbeelden uit elke categorie.  
  • De universaliteit en de ondeelbaarheid van het gedachtegoed van mensenrechten, dus ook van burgerrechten en politieke rechten, en sociale, economische en culturele rechten.  
  • De wereldwijde ondertekening van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) en het bindend karakter van de daarop gebaseerde VN-verdragen als het Verdrag inzake Burger- en Politieke Rechten en Economische, Sociale en Culturele Rechten, en – in Europa – het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) 
  • De globale inhoud van de UVRM en bovengenoemde verdragen. En ook van het Handvest Grondrechten van de EU en specifieke VN-verdragen als het Vrouwenverdrag, het Kinderrechtenverdrag, het Verdrag tegen Rassendiscriminatie, het Verdrag handicap, de Geneefse Conventies. 
  • Dat rechten niet losstaan van verantwoordelijkheden: van overheden en van individuen. Het idee van ‘dragers’ van rechten en van verantwoordelijkheden (‘rightsholders’ en ‘duty-bearers’, rechthebbenden en plichtsdragers. 
  • Wat de verantwoordelijkheid is van de Nederlandse staat en wat van het individu. 
  • De verhouding tussen internationale verdragen en de Nederlandse Grondwet – dat in de rechtspraktijk veel mensenrechten in internationale verdragen (met name het EVRM) belangrijker zijn dan de grondrechten in de Grondwet. 
  • De verschillende dimensies van mensenrechten: ethisch, juridisch, politiek. 
  • De rol van mensenrechten in het denken over ontwikkelingsvraagstukken en mensenrechten in mondiaal perspectief: de consequenties van het handelen hier voor de rechten van mensen elders. 
  • Dat mensenrechten in Nederland niet alleen gelden voor mensen met een Nederlands paspoort maar voor iedereen. 
  • De botsing van rechten en de weging die in de praktijk moet plaatsvinden tussen fundamentele rechten. 
  • De toegestane beperkingen (‘beperkingsgronden’) van fundamentele rechten. 
  • De notie van universele jurisdictie voor de ergste mensenrechtenschendingen: genocide, misdaden tegen de menselijkheid, het Internationaal Strafhof. 
  • Instituties (accountability mechanisms), zowel op nationaal als op internationaal niveau. 
  • De verhalen van belangrijke verdedigers van mensenrechten. 

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.