1 min. leestijd
Tips: Hoe bevorder je toegankelijkheid op school en in de klas?
- Veilig klimaat
- Diversiteit & inclusie
Bij een schoolbrede aanpak van mensen- en kinderrechten kijk je ook naar de schoolomgeving. Deze schoolomgeving moet voor iedereen toegankelijk, veilig en prettig zijn. Gebruik onderstaande reflectievragen en tips om de toegankelijkheid van jouw school te verbeteren.
Reflectievragen
- Hoe toegankelijk is ons gebouw? Kun je er gemakkelijk je weg vinden? Denk aan breedte van de deuren en eventuele drempels van lokalen, toiletten, personeelskamers en andere ruimten.
- Denk ook aan aanwezigheid en vindbaarheid van liften en de hoogte van balies, tafels, computers, deurkrukken, automaten et cetera.
- Hoe toegankelijk is het buiten de school? Op de schoolweg van de leerlingen en studenten, fietsenstallingen, parkeergelegenheden?
- Is de school financieel toegankelijk voor iedereen?
- Zijn de computers door iedereen te gebruiken? Ook door iemand met een visuele beperking?
- Is de informatie voor toekomstige en huidige leerlingen, ouders, personeelsleden toegankelijk en gemakkelijk vindbaar? Ook voor iemand met een visuele of gehoorbeperking?
- Is de informatie ook voor iedereen begrijpelijk? Geen ingewikkeld jargon?
Tips
- Laat ervaringsdeskundigen beoordelen hoe toegankelijk de schoolomgeving en de informatie echt zijn. Kleine dingen kunnen een enorme belemmering zijn voor iemand met een beperking.
- Betrek er ook leerlingen en personeel zonder beperking bij. Zo worden zij zich meer bewust van de verschillende obstakels, zoals fietsen op het schoolplein en tassen in de gang.
- Vraag aan leerlingen, ouders en personeel of er zaken zijn waar zij tegenaan lopen. En wat zij nodig hebben om beter te kunnen functioneren.