1 min. leestijd

Tips: Hoe verbeter je de omgang tussen leerlingen onderling voor een veilig klimaat?

  • Veilig klimaat

Het is belangrijk dat de onderlinge relaties tussen de leerlingen goed zijn om een veilig klimaat in de school en in de klas te waarborgen. Gebruik onderstaande reflectievragen en tips om te werken aan de omgang tussen leerlingen onderling. 

Reflectievragen

  • Wat is de samenstelling van onze school of mijn klas? Uit welke sociale klassen komen leerlingen vooral? Wat is de man-vrouwverhouding? Hebben deze verhoudingen invloed op hoe de leerlingen met elkaar omgaan ? Ook binnen verschillende onderwijssoorten, leerwegen (vo) of opleidingen (mbo)? 
  • Gaan leerlingen van verschillende sociale en etnische afkomst betekenisvol met elkaar om? Binnen en buiten het klaslokaal? Of zijn er verschillende groepjes zichtbaar? 
  • Wat stimuleert op onze school dat leerlingen elkaar makkelijk ontmoeten of juist dat er meer gescheiden opgetrokken wordt? 
  • Hoe worden leerlingen geholpen om elkaar waardig en respectvol te behandelen? 
  • Gaan jongens en meisjes respectvol met elkaar om? Werken wij op school aan bewustwording van stereotype beelden van elkaar? 
  • Op welke manier lossen leerlingen onderlinge conflicten op? 
  • Zijn leerlingen sociaal weerbaar? Ondersteunen wij hen daarbij als school ondersteund? 
  • Zijn er voldoende werkvormen en activiteiten waarbij de leerlingen sociale vaardigheden opdoen? 

Tips

  • Schenk voldoende aandacht aan relationele en sociale vorming. 
  • Organiseer activiteiten rond sociale weerbaarheid. 
  • Oefen om bewustwording van stereotypen en vooroordelen te vergroten. 
  • Bied een veilige omgeving om te reflecteren. Laat leerlingen op een interactieve manier reflecteren op welk gedrag zij in orde vinden en welk gedrag niet. Zorg voor een veilige sfeer in de klas, zodat de leerlingen hun beelden en gevoelens durven uiten. 
  • Stel samen afspraken en klassenregels op en evalueer regelmatig samen of ze worden nageleefd of moeten worden aangepast. 
  • Zorg dat leerlingen weten waar ze terecht kunnen bij conflicten of vervelend of grensoverschrijdend gedrag. 
  • Laat hiertoe aangestelde leerlingen zelf optreden als mediator in conflicten. Zij krijgen hiervoor eerst een kleine training. Gebruik bijvoorbeeld de methodiek van de Vreedzame School of herstelgericht werken. 

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te meten en te verbeteren.