1 min. leestijd
Tips: Aan de slag met het schoolbeleid
Onderstaande reflectievragen bieden handvatten om kritisch te kijken naar jouw school- of onderwijsbeleid op het gebied van mensenrechteneducatie
- Sluiten de waarden waar onze school voor staat aan bij de zes mensenrechtenuitgangspunten? Kunnen we dit expliciet formuleren?
- Hoe zijn de schoolwaarden en schoolvisie tot stand gekomen? Was iedereen erbij betrokken? Is iedereen het er (nog steeds) mee eens?
- Welke huidige beleidsterreinen kunnen we verbinden met mensen- en kinderrechten? Waar kunnen we die verbinding versterken? Kunnen de mensenrechtenuitgangspunten vertrekpunt en referentiepunt zijn van deze terreinen?
- Kijk bijvoorbeeld naar het personeelsbeleid: gebeuren selecties zonder vooroordelen? Zijn we tevreden over de diversiteit onder het personeel? Heeft iedereen gelijke kansen? Mogen leerlingen meedenken en misschien meebeslissen?
- Legt onze school regelmatig en op toegankelijke wijze verantwoording af over beleidskeuzes en de uitvoering daarvan? Zowel aan personeel, leerlingen als ouders?