Platform aan de slag op school (Schoolbreed invloedssfeer schoolleider en schoolbestuurder)
- Mensenrechten algemeen
Hoe kan de school een gemeenschap zijn waar mensen- en kinderrechten worden geleerd en in de praktijk worden gebracht? Om te beginnen zijn er zes belangrijke uitgangspunten van mensen- en kinderrechten die heel goed aansluiten bij de schoolpraktijk en bij burgerschapsonderwijs. De school kan deze toepassen in een leerproces, gericht op het ontwikkelen van competenties van de leerlingen. Daarvoor vind je op dit platform een leerlijn, met de ontwikkeling van kennis, houding en vaardigheden. Schoolleiders en leraren die concreet aan de slag willen, kunnen zich richten op vier schooldomeinen.
Mensen- en kinderrechten kunnen als basis dienen voor democratisch burgerschapsonderwijs. En ook onderwijsthema's als anti-pestbeleid, sociale veiligheid en weerbaarheid, seksuele diversiteit, leerlingparticipatie en inclusief onderwijs hebben duidelijke raakvlakken met mensenrechten. Ook de veelbesproken ‘moeilijke gesprekken in de klas’ gaan vaak over mensenrechtenissues.
Een schoolbrede aanpak van aandacht voor mensen- en kinderrechten kan deze onderwijsthema’s met elkaar verbinden. Zo gaat het niet steeds over nieuwe, afzonderlijke onderwerpen, maar werk je vanuit een gemeenschappelijke kennisbasis. Deze werkwijze vergemakkelijkt het formuleren van een samenhangende schoolvisie op deze thema’s, de proactieve aanpak en de praktische uitvoering ervan. Denk aan anti-pestbeleid, burgerschap, sociale veiligheid, de aanpak van radicalisering, inspraak van leerlingen en passend/ inclusief onderwijs. Al deze thema’s hebben aanknopingspunten met mensenrechten, zoals het recht om jezelf te zijn, het recht op ontwikkeling, het recht op vrije meningsuiting en het recht op participatie.